Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Musikens rum: En kvalitativ studie om när en koncentrerad musikupplevelse kan nås med Spotify
Södertörn University, School of Culture and Education, Media and Communication Studies.
2017 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
A room for music : A qualitative study on when a centered music experience is reached with Spotify (English)
Abstract [sv]

Denna uppsats syfte ligger i att skapa förståelse för var, när, och hur det är möjligt att uppnå en musikupplevelse som är koncentrerad med Spotify. Tre frågeställningar har tagits fram som behandlar: konstobjektets immateriella form, hur plats och mobilitet kan påverka upplevelsen, och hur detta möjliggör eller försvårar en koncentrerad musikupplevelse. Uppsatsens teoretiska ingång har sin utgångspunkt från Walter Benjamins (2014) tanke om att konsten besitter en aura som påverkas av form och mediering. För att förstå det strömmade musikmediet och konstobjektet används Jay David Bolter & Richard Grusins (1999) remedieringsteori, samt senare teorier om det personliga flödet av Richard Grusin (2009). Tillkommer gör även teorier om musikpraktiker i form av: Lee Marshall (2014) och Eric W. Rothenbuhler & John Durham Peters (1997). Ett fenomenologiskt perspektiv på livet och rummen med medier knyter ihop ramverket och utgår från Scannell (2014), Bakardjieva (2005) och Bengtsson (2007). Ämnet undersöks med en etnografiskt inspirerad metodologi i form av tre kvalitativa forskningsintervjuer med unga, musikintresserade och flitiga användare av Spotify. Det som framkom från intervjuerna var att en koncentrerad musikupplevelse är ovanlig, men inte omöjlig. När allt stämmer kan en djup och nära upplevelse nås. Användarna uttryckte i första hand andra kvalitéter hos det strömmade, det nya ”äkta” ansågs ligga i det personliga och kontrollerade flödet.

Place, publisher, year, edition, pages
2017. , p. 43
Keywords [sv]
Digitalisering, Estetik, Fenomenologi, Remedieringsteori, Spotify, Strömmad musik
National Category
Media and Communications Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:sh:diva-34639OAI: oai:DiVA.org:sh-34639DiVA, id: diva2:1183924
Subject / course
Media and Communication Studies
Uppsok
Social and Behavioural Science, Law
Supervisors
Examiners
Available from: 2018-02-20 Created: 2018-02-19 Last updated: 2018-02-20Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Musikens rum(1202 kB)18 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1202 kBChecksum SHA-512
be00cfad5df1285bbf5e2c4b5dd755414a3b0be765c57547ced5e04c9326dd4771fa3b9b9d733b2467499e87fe361873d8375cf126f4522c41d0b72459abf5d9
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Media and Communication Studies
Media and CommunicationsMusic

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 18 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 327 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf