Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
”Ibland känns det som om att det finns en dragkedja i mig”: En undersökning av porträtteringen av transmän i filmernaPojkarna och Boys Don’t Cry
Dalarna University, School of Humanities and Media Studies, Moving Image Production.
Dalarna University, School of Humanities and Media Studies, Moving Image Production.
2018 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Denna uppsats behandlar porträtteringen av transmän i filmerna

Pojkarna (2015) och Boys

Don’t Cry

(1999). Syftet är att undersöka hur karaktärernas könsidentiteter är porträtterade och

även att kunna bidra med kunskap till filmskapare om hur man kan utveckla porträtteringar av

transmän i film. Analysen skrivs ur ett queerteoretiskt och normkritiskt perspektiv och

genomförs med hjälp av Jens Eders analysmetod

Karaktärsklockan. Maskulinitetsteori

används för att undersöka karaktärernas maskulina uttryckssätt. Resultatet av denna

undersökning visar att karaktärerna är nyanserade men att filmskaparna berövar karaktärerna

rätten till sina könsidentiteter genom att de ständigt behöver rättfärdiga sig själva och sedan

avslutar de filmerna med en tragisk eftersmak. Att karaktärerna berövas ett lyckligt slut kan

skapa reflektioner om att det är ouppnåeligt att leva ett bra liv som transperson.

Abstract [en]

This thesis will examine the portrayal of trans men in the films

Girls Lost (2015) and Boys

Don’t Cry

(1999). The purpose is to analyse how the characters’ gender identities are

portrayed, and be able to contribute with knowledge of how to further advance the portrayal

of trans men in film. The analysis is written from a queer theoretical and norm-critical

perspective, with support from Jens Eder’s method of analysis

Clock of Character. Masculine

theory is used in order to examine how the characters express their masculine traits. The

result of this study shows that the characters are nuanced, though, the filmmakers deprive

them of their right to their gender identities as they constantly need to justify themselves, as

well as ending both films with a tragic aftertaste. As the characters are deprived of a happy

ending, this might create reflections that a good life as a trans person is unachievable.

Place, publisher, year, edition, pages
2018.
Keywords [sv]
Transpersoner, Trans Cinema, Queerteori, Maskulinitetsteori, Portättering, Könsnormer, Könsidentitet, Karaktärsanalys, Karaktärsklockan, Exit Scapes, Pojkarna, Boys Don’t Cry, TW: Våldtäkt, Trakasserier, Transerfarenheter
National Category
Visual Arts
Identifiers
URN: urn:nbn:se:du-27087OAI: oai:DiVA.org:du-27087DiVA, id: diva2:1180191
Available from: 2018-02-05 Created: 2018-02-05

Open Access in DiVA

fulltext(3350 kB)39 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 3350 kBChecksum SHA-512
3100060889ce6c2436a36b722b4cf2daf1935d7cdc20a74a4cc42ef2ca79b77411f4a380d35b21f748ece921f811e1d6a235b2c37c848852f96e66509ee2cecd
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Moving Image Production
Visual Arts

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 39 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 1004 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf