Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Marina Abramović på Moderna Museet: En fenomenologisk analys av re-performance som utställningsmetod
Stockholm University, Faculty of Humanities, Department of Culture and Aesthetics.
2017 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Uppsatsens ämne berör re-performance som utställningsmetod och den fysiska kroppen som utställningsobjekt. Materialet består av Marina Abramovićs retrospektiva utställningen The Cleaner (2017) på Moderna Museet och tre re-performanceverk som framförs av tränade aktörer inne på utställningsområdet. Uppsatsens syfte och frågeställningar består av att undersöka vilka egenskaper re-performance som utställningsmetod har och hur det upplevs att betrakta fysiska kroppar som utställningsobjekt. För att besvara detta används Maurice Merleau-Pontys Phenomenology of Perception (1945) och hans fenomenologiska syn på ett förkroppsligat varande. Varje re-performanceverk analyseras utifrån några utvalda fenomenologiska verktyg presenterade av Merleau-Ponty och utvecklas med hjälp av tidigare forskning som berör relationen mellan fenomenologi och performancekonst.

Ur de fenomenologiska verksanalyserna framträder resultat som jag anser är talande för betraktandet av fysiska kroppar som utställningsobjekt och performance i stort, som exempelvis en förståelse av performance som ett sätt iscensätta fenomenologi genom praktik och handling. Betraktandet av performance är beroende av ett performativt assemblage som bildas, samt av empati och intersubjektivitet. Resultatet visar även att re- performance inte enbart kan benämnas som en form av konstdokumentation, utan att betraktandet av dessa även innebär ett betraktande av självständiga performanceverk. 

Place, publisher, year, edition, pages
2017. , p. 39
Keywords [sv]
Re-performance, performancekonst, Marina Abramović, Moderna Museet, Maurice Merleau-Ponty, fenomenologi, konstdokumentation
National Category
Art History
Identifiers
URN: urn:nbn:se:su:diva-151830OAI: oai:DiVA.org:su-151830DiVA, id: diva2:1175757
Supervisors
Examiners
Available from: 2018-01-19 Created: 2018-01-18 Last updated: 2018-01-19Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(24576 kB)52 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 24576 kBChecksum SHA-512
1aa793fbaff121897e58f23a398229ed795e49870b4fcb6c787b7c0c4f2a5b6ed182b96fd06301681aae99ed3ea7e09ae78fa445a6a00674d2fb22e4eefcaa30
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Culture and Aesthetics
Art History

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 52 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 206 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf