Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Measuring the Differences Between Head and Gaze Orientation in Virtual Reality
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC). (Human-Computer Interaction)
2017 (English)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Mätning av skillnaderna mellan huvud- och blick-orientering i virtuell verklighet (Swedish)
Abstract [en]

With the spread of virtual reality, eye tracker embedded VR headset gradually becomes a trend. A company such as Fove has already released its eye-tracking VR headset. However, the relatively low frame rate of eye tracker in VR HMD (e.g. 90 fps) makes tracking unstable with consumption of computing power. Understanding relations between gaze direction and head direction would be helpful, for example, to predict and compensate eye tracking with head tracking. In this research, a unity project consisted of a moving object with variable parameters was created to examine if there’s correlation exists between players’ head direction and gaze direction in eye’s smooth pursuit movement. Furthermore, object parameters, shape, color, distance, speed and horizontal moving degree were tested to explore whether they can elicit statistically significant differences in gaze prediction. Results revealed that while smoothly pursuing a moving object with the gaze, people’s horizontal and vertical component of head direction and gaze direction are separately linearly correlated. Moreover, formulas were calculated via linear regression to express their relations. As for object parameters, significant impacts were detected for all five parameters and interaction effect of speed and horizontal moving degree with various effect size, partial eta squared.

Abstract [sv]

Med spridningen av den virtuella verkligheten blir Eye Tracking-inbyggd VR-headset gradvis en trend. Ett företag som Fove har redan släppt sitt Eye Tracking VR-headset. Emellertid gör den relativt låga bildhastigheten för ögonspårare i VR HMD (t.ex. 90 fps) spårning ostabil med förbrukning av datorkraft. Att förstå relationer mellan blickriktning och huvudriktning skulle vara till hjälp, till exempel för att förutsäga och kompensera ögonspårning med huvudspårning. I den här undersökningen, var ett Unity-projekt bestående av ett rörligt objekt med varierande parametrar skapad för att undersöka om det finns korrelation mellan spelarens huvudriktning och blickriktning i ögonens följerörelse. Dessutom testades objektparametrar; form, färg, avstånd, hastighet och horisontell rörelsegrad för att undersöka huruvida de kan framkalla statistiskt signifikanta skillnader i blickprediktionen. Resultaten avslöjade att medan man rör sig smidigt med ett rörligt föremål med blicken, är människornas horisontella och vertikala komponent i huvudriktning och blickriktning separat linjärt korrelerad. Dessutom beräknades formler via linjär regression för att uttrycka deras relationer. När det gäller objektparametrar detekterades signifikanta effekter för alla fem parametrarna och interaktionseffekten av hastighets-och horisontell rörelsegrad med olika effektstorlek, partiell Eta-kvadrat.

Place, publisher, year, edition, pages
2017. , p. 25
Keyword [en]
Gaze Prediction; Eye Tracking; Virtual Reality; Head Orientation; Gaze Orientation.
National Category
Human Computer Interaction
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-218009OAI: oai:DiVA.org:kth-218009DiVA, id: diva2:1159610
External cooperation
Ralf Biedert, Tobii AB
Subject / course
Human - Computer Interaction
Educational program
Master of Science - Human-Computer Interaction
Presentation
2017-06-21, The visualization studio at KTH (VIC), Stockholm, 10:00 (English)
Supervisors
Examiners
Available from: 2017-11-23 Created: 2017-11-23 Last updated: 2018-01-13Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(8119 kB)42 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 8119 kBChecksum SHA-512
77ed9711b3414d63c4e94f845fd80f405cabad99fa5cbcf47cfc0b49f8367ce76bc78c8d91f200bc05ca1722b49ac6fb3b992568612917993f2d1a082b682cb4
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Computer Science and Communication (CSC)
Human Computer Interaction

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 42 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 1021 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf