Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Hur påverkas motivationen inom produktutveckling av virtuell interaktion?
KTH, School of Industrial Engineering and Management (ITM), Machine Design (Dept.), Integrated Product Development.
2017 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
How is motivation in product development affected by virtuali nteraction? (Swedish)
Abstract [sv]

Inom dagens snabba och starkt konkurrensutsatta värld sker utvecklingen i ett allt hastigare tempo, inteminst inom produktutvecklingen. Ett av det mest vedertagna sätt för ett företag att överlevnad är att fortsättvara innovativt, men för att vara innovativ krävs det kreativa medarbetare där motivationen att utförauppgiften är avgörande. Motivation är därmed en essentiell del för att produktutvecklingen ska vara innovativ,samtidigt som motiverade arbetare medför företaget andra fördelar i form av engagemang och ökadeffektivitet, något som kan bidrar till en minskad personalomsättning och större sannolikhet att duktigapersoner söker sig till företaget självmant efter en positiv påverkan eller interaktion från en engageradoch positiv medarbetare. Parallellt med en global marknad som fortsatt expanderar är användningen avvirtuell kommunikation genom medier som telefon, snabbmeddelanden, mejl och videokonferenser nödvändigaför en hållbar och global interaktion mellan företag och konsumenter. Både motivation och hurvirtuell interaktion samt dess medföljande effekter har på separata håll studerats noggrant av forskarevärlden runt, men vi har inte funnit någon utbredd forskning för en koppling sinsemellan. I och medatt motivation kan anses centralt och virtuell interaktion så vanligt är det därmed intressant att undersökahur virtuell kommunikation används och huruvida om möjlig påverkan av motivationen finns. Idenna rapporten som presenterar ett kandidatexamensarbete, utförd på Kungliga Tekniska Högskolan undervårterminen 2017 med syfte att undersöks hur och när virtuella medier används på arbetsplatsen samtdess eventuella påverkan på individers motivationen. Studien som utförts är utförd i två steg med en litteraturstudiesom grund för en kvalitativ intervjustudie med sex med respondenter från tre etablerade företaginom produktutveckling. Med hjälp av ett teoretiskt ramverk och metod som framarbetats i en grupp omtre personer har sedan individuella och gemensamma analyser och slutsatser från empirin kunnat dragits.Studien är ett första steg mot en djupare förståelse av dynamiken mellan virtuell interaktion och motivationoch påvisar tendenser till påverkan av motivation från vissa former av virtuell interaktion som ikan medförde en högre grad av effektivitet och kreativt tänkande men samtidigt kan leda till ökat antalmissförstånd och en känsla av överväldigad. Några större och mer generella trender och slutsatser hardock ej kunnat dras, med hänvisningar till studiens storlek.

Abstract [en]

In today’s increasingly rapid-changing business environment, it is necessary for companies to be innovative,especially in the field of product development. One of the most acknowledge way for companies isto stay in business is to remain innovative, but in order to be innovative, creative employees is requiredand for them to endure that for a longer period of time, motivation is requires to execute a task. Motivationis thus an essential part of product development, while not only motivates employees but alsobenefits the company in terms of commitment, efficiency, increased margins from reduced staff turnoverand greater likelihood for more applications of talented recruits which been affected of positive and dedicatedemployees. The virtual interaction in the form of mail, instant messaging, social media, phonesand videoconferences etc. is a key feature for most businesses in today’s globalized market. Researchersfor all over the globe have thoroughly studied both motivation and virtual interaction and each coherenteffect, but we have not found any widespread hypothesis or studies made regarding the link betweenthem. As motivation is so central and virtual interaction so common it is thus interesting to investigatehow virtual communication in workspaces is used and if it has an influence on motivation. This reportpresents a bachelor thesis made at The Royal Institute of Technology during the spring semester of 2017with a primary purpose to investigate how and when virtual interaction is used in the workplace as well aspossible impact on motivation. The study has been conducted in two stages with an initial literature studyregarding the two fields followed by a qualitative empirical study of three established companies in theproduct development industry from which two respondents each been interviewed. The empirical materialhas then been analyzed using the theoretical framework from the literature, after which conclusionsbeen drawn. The work was partly performed by a workgroup of three people and partly individually. Theintroduction, theory and method was developed together after which each person was responsible for onecompany with two respondents form which the empirical data was analyzed and conclusions was drawn.The study shows small indications of what could have an affekt on motivation regarding certain forms ofvirtual interaction, such a higher degree of efficiency, creative thinking as well as increased number ofmisunderstandings, but some conclusion for a lager and more general trend could not be drawn.

Place, publisher, year, edition, pages
2017.
National Category
Engineering and Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-218102OAI: oai:DiVA.org:kth-218102DiVA, id: diva2:1159563
Supervisors
Examiners
Available from: 2017-11-23 Created: 2017-11-23 Last updated: 2017-11-23Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(766 kB)31 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 766 kBChecksum SHA-512
f5620d5ecfa2752f78439ca5b3f78f49f44a33b2ddfc84764d31381656e73e47d4415553743b5ad6f58d1761831932ca3d1bf62179c24c910b97277f7683fc71
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Integrated Product Development
Engineering and Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 31 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 232 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf