Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Detached Walk-in-Place
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
2017 (English)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Fristående Walk-in-Place (Swedish)
Abstract [en]

Locomotion, the ability to walk freely in virtual environments, is a problem with no standardized solution. Walk-in-Place is one strand of solutions in which the user’s physical movement creates forward movement in the virtual environment. This technique is particularly useful for navigation in smartphone-based virtual reality without location detection. However, current mobile implementations use gaze-directed steering which limits the user’s ability to simultaneously scan the environment, which can reduce maneuverability. Additionally, step detection is triggered by head movement which shakes the head-mounted display and can therefore create discomfort and motion sickness. Detached Walk-in-place (dWIP) uses an external gyroscope attached to the body, or held in the hand, to track the user’s body rotation. This detaches the walking direction from gaze direction and removes step detection from the head-mounted-display. In this paper, I present a study of two different dWIP solutions (Torso- and Hand-directed). Both solutions are tested and compared with an existing mobile walk-in-place solution. Performance, user preference and simulator sickness were measured as the participants had to navigate a curved track using each method. The result shows that both dWIP methods required less steps compared with the current WIP, but the torso-directed dWIP is slower compared to the other two. There was no significant difference in user preference or simulator sickness. Overall, dWIP was well received and shows great potential as a mobile VR locomotion method.

Abstract [sv]

Möjligheten att röra sig fritt i virtuella miljöer är ett problem utan en standardiserad lösning. Walk-in-place är en gren av lösningar som innebär att användarens fysiska rörelse skapar framåtrörelse i den virtuella miljön. Den här typen av lösning är speciellt användbar i smartphone-baserade virtuella miljöer utan platsregistrering. Nuvarande walk-in-place implementationer för smartphones använder huvudriktningen för styrning, vilket begränsar användarens förmåga att röra sig och samtidigt överblicka omgivningen, något som kan begränsa manövreringsförmågan. Dessutom triggas stegdetektering av huvudrörelser vilket kan skaka om headsetet och bidra till obehag och illamående. Frikopplad Walk-in-Place (dWIP) använder ett externt gyroskop som sätts fast på kroppen, eller hålls i handen, för att registrera användarens kroppsrotation. Detta frikopplar gångriktningen från huvudriktningen och tar bort stegdetekteringen från headsetet. I den här artikeln presenterar jag en studie av två olika dWIP-lösningar (Kropp- och Handriktad). Båda lösningarna är testade och jämförda med en existerade Walk-in-Place lösning för smartphones. Prestation, preferens och illamående mättes. Studiens deltagare navigerade igenom en böjd bana där de använde alla lösningarna varsin gång. Resultatet visar att deltagarna tog sig igenom banorna på färre steg med båda dWIP-lösningarna jämfört med den nuvarande WIP-lösningen, men att det tog längre tid med kroppsriktad dWIP. Det var ingen signifikant skillnad mellan deltagarnas preferenser eller upplevda illamående. Sammanfattningsvis blev dWIP väl mottaget av deltagarna och visade på en stor potential som navigationsmetod för VR till smartphones.

Place, publisher, year, edition, pages
2017. , p. 10
Keywords [en]
Virtual Reality, Walk-in-Place, Locomotion
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-218014OAI: oai:DiVA.org:kth-218014DiVA, id: diva2:1159190
Subject / course
Human - Computer Interaction
Educational program
Master of Science - Human-Computer Interaction
Presentation
2017-06-12, Lindstedsvägen 3, Stockholm, 21:31 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Available from: 2017-11-23 Created: 2017-11-21 Last updated: 2018-01-13Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(882 kB)75 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 882 kBChecksum SHA-512
9919920652c6cf94c554b8cdd72c74babf1634d47e632cb245f74af995fe22b99468d43c6efc00a66a4253caf1943703fb43647e25885a6bbb0e071bafb051ee
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Computer Science and Communication (CSC)
Computer Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 75 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 172 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf