Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Att improvisera i renässansstil utan behov av originalkällor
Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
2016 (Swedish)In: Musikforskning i dag, Växjö, 2016, 26-27 p.Conference paper, Oral presentation with published abstract (Refereed)
Abstract [sv]

Denna recital lecture består huvudsakligen i en praktisk metod att öva improvisationi renässansstil, utan behov av skriftliga källor. Metoden utformades i början av272000-talet av den franske musikern William Dongois och är baserad på de olikaitalienska improvisationsmanualer som finns bevarade från mitten av 1500-talet tillbörjan av 1600-talet.Före utvecklingen av musiktryckarkonsten spreds och upprätthöllsimprovisationstraditionen genom muntlig tradering, vanligtvis inommusikerfamiljerna. En viktig aspekt med denna nutida övningsmetod som skapresenteras är att den också traderas på ett gehörsbaserat vis, vilket skiljer denfrån många andra tillvägagångssätt kopplade till rekonstruktionen av historiskmusik. Presentationen leder fram till ett exempel på ett helt improviserat stycke.Därtill ges exempel på stycken från 1500-talet där dåtidens musiker har skrivitut en fullständig ornamenterad version, ett så kallat diminutionsstycke. Dessabevarade ”originalimprovisationer” fungerar som klingande förebilder i vår nutidaimprovisationsutövning och ger vägledning om hur det gjordes förr, samt vilkatekniska färdigheter som förväntades av en instrumentalist på 1500- och 1600-talen.Ett utökat användningsområde för denna improvisationsteknik är inomnutida musik. Sedan 2010 har jag, genom min ensemble Serikon, regelbundetsamarbetat med nutida kompositörer i olika sammanhang och i några fall har dennaimprovisationsteknik inkorporerats i de nya verken (ett par inspelade exempel pådetta kommer att presenteras vid presentationen). I mitt pågående doktorandprojekti musikalisk gestaltning är tillämpningen av denna improvisationspraxis i nyskrivenmusik ett viktigt inslag, där jag vill prova och utveckla metoden för att se hur denkan användas i större omfattning.

Place, publisher, year, edition, pages
Växjö, 2016. 26-27 p.
National Category
Music
Research subject
Musical Performance
Identifiers
URN: urn:nbn:se:ltu:diva-66505OAI: oai:DiVA.org:ltu-66505DiVA: diva2:1155646
Conference
Linnéuniversitetet, Växjö, 14-16 juni 2016
Available from: 2017-11-08 Created: 2017-11-08 Last updated: 2017-11-08Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1287 kB)1 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1287 kBChecksum SHA-512
a7d40053ddeb0074856438541f83b5f745567b754e90adda3ac54ef34ebf94f457d809a23bb218e45e09549a0e9d9e4150924ce1de8fa49f2b53375d15190a71
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Stighäll, Daniel
By organisation
Music and dance
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 1 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 14 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf