Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
”Men det här låter ju precis som...” – Om låtskrivande efter given förlaga
Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.ORCID iD: 0000-0002-7455-1791
2016 (Swedish)In: Musikforskning i dag, Växjö, 2016, 25-25 p.Conference paper, Oral presentation with published abstract (Refereed)
Abstract [sv]

Denna presentation är ett sidoresultat från ett pågående konstnärligt forskningsprojekt i vilket jag från ett inifrån-perspektiv studerar skapandet och formandet av melodier. Här sätts fokus på en speciell nisch inom låtskrivande, nämligen uppdragskomposition inom på förhand bestämda stilistiska ramar.I film- och reklamsammanhang är det ett vanligt tillvägagångssätt för låtskrivare att jobba efter s.k. ”briefs”. Många gånger har regissörer och uppdragsgivare en relativt tydlig bild av vad de är ute efter. Inte sällan finns en specifik förlaga i form av en känd låt som det kanske inte finns budget för att licensiera men som använts som ”temp track”. Det som efterfrågas kan då vara något i samma stil eller en s.k. sound-alike, en låt gjord i syfte att imitera soundet från annan låt eller stilen från en viss artist eller grupp.I presentationen analyserar jag den självupplevda kreativa processen vid tillkomsten av tre låtar som jag skrivit tillsammans med filmmusikkompositören Jimmy Lagnefors; ”Spellbound” från Ulf Malmros kommande biofilm Flykten till framtiden (2016), som enligt briefen skulle låta ”som Electric Light Orchestra ca 1973” samt låtarna ”Vänta inte på mig” och ”Superman” från filmen Micke & Veronica(2015). Presentationen innehåller också exempel från reklamjinglar för kommersiell radio som jag varit med om att komponera bland annat för en taxikedja där uppdraget var att det skulle ”låta som” Magnus Uggla respektive Lill Lindfors.Som underlag för analysen används observationer från kvalitativa fallstudier dokumenterade i realtid med hjälp av både audio och video samt egen självreflexion. Förutom att ta fram tyst kunskap kring låtskrivandeprocessen diskuteras även etiska och upphovsrättsliga aspekter. Presentationen kombinerar audio- och video-illustrationer med klingande exempel framförda live

Place, publisher, year, edition, pages
Växjö, 2016. 25-25 p.
National Category
Music
Research subject
Musical Performance
Identifiers
URN: urn:nbn:se:ltu:diva-66477OAI: oai:DiVA.org:ltu-66477DiVA: diva2:1155504
Conference
Linnéuniversitetet, Växjö, 14-16 juni 2016
Available from: 2017-11-08 Created: 2017-11-08 Last updated: 2017-11-21Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1287 kB)1 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1287 kBChecksum SHA-512
a7d40053ddeb0074856438541f83b5f745567b754e90adda3ac54ef34ebf94f457d809a23bb218e45e09549a0e9d9e4150924ce1de8fa49f2b53375d15190a71
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Myhr, David
By organisation
Music and dance
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 1 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 15 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf