Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Layer Management in Virtual Reality: An Explorative Technical Design Study
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC), Media Technology and Interaction Design, MID.
2017 (English)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Bildlagerhantering i Virtual Reality : En Explorativ Teknisk Designstudie (Swedish)
Abstract [en]

Virtual Reality has once again emerged as a platform with great potential for exploratory research. An expectation for the next generation virtual reality platforms is to be used as a tool for graphical designers as a new way to access the virtual world and interact with digital content. Just as mobile applications are developed for smaller screens with touch capabilities and desktop applications for computer screens with the input of mouse and keyboard, the interfaces of VR applications need to be designed with the capabilities and limitations of the platform in mind.

A common component in modern graphic editing software is layer management: having the final output of the application divided into sub-components. This thesis explores how layer management can best be implemented in room-scale Virtual Reality with a focus on selection, navigation and manipulation through an iterative design study.

The study concludes that, to improve the learnability of a system, interactions should be based on real-world interaction for naturalistic tasks while drawing inspiration from desktop applications for more abstract tasks. Furthermore, the environment needs to be adjusted to the systems designated tasks as well as the physical characteristics of the user. Lastly, as previous studies have suggested, amplifying the movement of manipulated objects in relation to the movement of the controller decreases the required movement of the user, reducing fatigue and increasing the user’s reach. However, this amplification was perceived as a reduction in precision, which some users valued more than movement reduction. Therefore, the amplification factor should be adjusted in relation to the operation’s precision requirements.

While directly applicable to layer management in VR, these findings could serve as guidelines for applications utilizing 2D content in a virtual environment, room-scale VR applications designed to perform abstract tasks, and productivity tools for Virtual Reality. 

Abstract [sv]

Virtual Reality (VR) har på senare år sett ett uppsving både vad gäller teknisk utveckling och intresse hos konsumenter. Den nya generationens VR-plattformar har stor potential för utforskande studier både vad gäller användningsområden och interaktionsgränssnitt. En av förväntningarna är att VR ska kunna användas inom grafisk formgivning som ett verktyg för att tillgå- och interagera med digitalt innehåll på nya sätt. Precis som mobila applikationer är utvecklade för mindre touch-skärmar och PC-applikationer är designade för mus- och tangentbordsinteraktion med återkoppling genom en datorskärm så kommer gränssnitten för framtidens VR applikationer att vara utformade efter denna plattforms specifikationer.

En vanlig komponent i dagens grafiska redigeringsprogramvaror är bildlagerhantering; att ha en bild eller bildruta uppdelad i mindre delar där varje del kan redigeras och påverkas som en separat enhet. Denna uppsats utforskar genom en iterativ designstudie hur bildlagerhantering kan implementeras i en VR miljö med fokus på navigation, val av objekt och manipulation av objekt.

Studien visar att interaktionsgränssnitten som baseras på interaktioner med verkligheten och interaktion med traditionella PC applikationer för naturliga respektive abstrakta operationer gör interaktionerna lättare att lära sig och förstå. Förutom de uppgifter som systemet är ämnat att utföra bör även utformningen av den virtuella miljön ta hänsyn till de fysiska egenskaperna hos användaren.

Som tidigare studier har visat så kan ett förstärkt utslag av manipulerade objekt i förhållande till kontrollen minska den rörelse som krävs av användaren för att utföra en uppgift och därigenom minska trötthet och öka användarens effektiva räckvidd. Denna förstärkning uppfattades dock som en reducering av precision, vilket vissa användare värdesatte mer än reducering av krävd rörelse. Därför ska förstärkningsgraden sättas i relation till den precision som krävs av varje operation.

Studiens resultat är direkt applicerbara för lagerhantering i VR men kan också användas som riktlinjer för VR applikationer som hanterar 2D-innehåll i en 3D miljö samt VR applikationer med syfte att användas som produktivitetsverktyg. 

Place, publisher, year, edition, pages
2017. , p. 73
Keywords [en]
Virtual Reality, Interface Design, Virtual Reality Interface Design, Layer Management, Graphical Layer Management, Virtual Reality Selection Techniques, Virtual Reality Manipulation Techniques, Virtual Reality Productivity, Composite Image, Layers, Virtual Reality Pointer, Virtual Reality Photoshop, Virtual Reality 2D
Keywords [sv]
Virtual Reality, Interaktionsdesign, Virtual Reality Gränssnitt, Bildlagerhantering, Bildlager, Virtual Reality Produktivitet, Virtual Reality Photoshop, Virtual Reality 2D
National Category
Other Engineering and Technologies
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-210812OAI: oai:DiVA.org:kth-210812DiVA, id: diva2:1120268
External cooperation
XLENT Consulting
Subject / course
Human - Computer Interaction
Educational program
Master of Science in Engineering - Media Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2017-10-19 Created: 2017-07-05 Last updated: 2017-10-19Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(8676 kB)71 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 8676 kBChecksum SHA-512
110d4154bc03e935bf26f461f06427b4dee39fd2ee02ed72eb6e8a5195eb7b2a80125d5f2c2fa05e9d46a389cf1da4899a74a080a5d88d5ce3a1ab852de7fe8b
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Media Technology and Interaction Design, MID
Other Engineering and Technologies

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 71 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 238 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf