Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Modifiera Mera: En studie om modding och open source, och hur det bidrar till en mer engagerad online community.
Karlstad University.
Karlstad University.
2017 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

I denna uppsats studeras Steams forum där fyra olika spel-communities jämförs med varandra. Det som skiljer dessa spel från varandra är att två av dem är open source och de två andra är inte det. Open source innebär att det går att modifiera spelet utifrån egna preferenser med tillåtelse från spelutvecklaren. Syftet med denna uppsatsen är att mäta engagemang på steams forum genom att analysera forumtrådar. Med hjälp av en kvantitativ innehållsanalys så kan vi ställa spelen mot varandra och jämföra data. De samtliga spelen som analyseras är populära och har en aktiv spelarbas (Steam, 2017), men engagemanget på forumen skiljer sig och kan open source vara en påverkande faktor?

Studien tar förutom teorin om open source upp teorier som engagemang, online community, modding och user generated content. Dessa teorier tas upp i studien för att förklara vad som engagerar användare på online forum och om open source är en bidragande faktor till ett större engagemang på steams forum.

Analysdelen i studien går till på så vis att man med hjälp av en kvantitativ innehållsanalys analyserar Steams forum utifrån variabler som bestäms innan analysen utförs. Undersökningen resulterade i att det gick att se att spel som är open source har en mer engagerad community på Steams forum. Detta diskuteras vidare i analys- och diskussionsdelen utifrån den tidigare forskning och teori som presenteras teoretiska ramverket. Förutom engagemang så diskuteras även modding betydelse för användarna och exploatering utifrån ett företagsperspektiv.

Abstract [en]

In this paper, the focus will be on Steam’s forum where four games will be compared to each other. The main difference between the games is that, two of the game is open source and the two other are not. Open source means that it’s possible to modify the game from a person's own preferences with permission from the gaming company to do so. The purpose of this paper is to measure the engagement on Steam's forum by analyzing forum threads. With the help of a quantitative content analysis, the games can be compared to each other and the data as well. The games that are being studied, does all have active players (Steam, 2017), but the engagement is not the same in all gaming-communities. Can open source possibly be an influential factor to how much people engage in different forums?

Besides the theory of open source, this paper includes theories about engagement, online community, modding and user generated content. These theories is included in order to explain what possibly can affect users to be more engaged in different communities, and if open source is an influential factor to greater engagement in gaming-communities. The analysis is conducted with the help of a quantitative content analysis that’s based on variables regarding Steam’s forum. The result of the analysis indicated that Steam gaming-communities based around open source games, does have more engaged users. The results are later on discussed in the analysis part, with the help of different theories and research on the subject. Aside from engagement we also discuss the meaning of modding from a user and company perspective.

Place, publisher, year, edition, pages
2017. , 71 p.
Keyword [sv]
Modding, datorspel, community, open source, engagemang, steam, gaming
National Category
Media and Communications
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-56748OAI: oai:DiVA.org:kau-56748DiVA: diva2:1119254
Subject / course
Media and Communication Studies
Educational program
Media and Communication: Visual Communication Design (180 ECTS credits)
Supervisors
Examiners
Available from: 2017-07-04 Created: 2017-07-03 Last updated: 2017-07-04Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(898 kB)15 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 898 kBChecksum SHA-512
ec3a335ab376da24d6f399af5a2744aa8f77f71db75f32d47e9127c55d45e197123ee3de0cf5d37b727481af1877fe97ea13c260c2851f4361d91b91c2fd6e0d
Type fulltextMimetype application/pdf
Arkivfil(898 kB)5 downloads
File information
File name FULLTEXT02.pdfFile size 898 kBChecksum SHA-512
ec3a335ab376da24d6f399af5a2744aa8f77f71db75f32d47e9127c55d45e197123ee3de0cf5d37b727481af1877fe97ea13c260c2851f4361d91b91c2fd6e0d
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Karlstad University
Media and Communications

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 20 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 57 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf