Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Effektiviteten av färg kontra storlek på cirklar för att kommunicera styrka i tangentryckningar i spelmiljöer
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
2017 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
The effectiveness of brightness versus size of circles to communicate strength in keystrokes in game environments (English)
Abstract [sv]

Denna studie har gått ut på att studera hur färg och storlek på cirklar påverkar hur hårt man trycker på tangenter i olika spelversioner. Vi har skapat tre versioner av ett spel där användaren skulle översätta cirklars utseende genom att trycka olika hårt på tangenter. Samtliga versioner av spelet baserades på fallande cyanfärgade cirklar ivertikalled. Den fallordning cirklarna föll enligt, hade alla versioner gemensamt. Skillnaden för versionerna var att cirklarna uttrycktes olika i färgton och storlek. Vi ansåg att en studie kring hur användare interagerade genom olika kombinationer av färgton och storlek kunde bidra till hur man väljer att bygga upp grafiska objekt i datorspel. Denna studie baserades på bland annat experiment inom perceptions-, färg- och ljusteori samt hur former fungerar som informationsbärare.

Resultaten från undersökningen visade på att ha flera föränderliga grafiska komponenter gav oftast bäst träffsäkerhet i styrka utifrån spelet. Trots det så hade de andra versionerna vissa delresultat som var avsevärt bättre än versionen med fler föränderliga grafiska komponenter. Resultaten från undersökningen visade även på att deltagarna antog sig veta vilket grafiskt gränssnitt som passade dem bra och mindre bra, men hur de egentligen presterade motbevisade det.

Utifrån detta drog vi slutsatsen att effektiviteten att kommunicera en fysisk storhet var olika beroende på person, men att det mest pålitliga alternativet tenderade att vara en kombination av de båda föränderliga komponenterna.

Place, publisher, year, edition, pages
2017.
Keyword [en]
Visual, Perception, Color, Brightness, Shape, Game
National Category
Engineering and Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-209649OAI: oai:DiVA.org:kth-209649DiVA: diva2:1113240
Supervisors
Examiners
Available from: 2017-11-09 Created: 2017-06-21 Last updated: 2017-11-09Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(2382 kB)5 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2382 kBChecksum SHA-512
090f6d6b2d4aaabd26dab4be02a880116cefb48b1282b20fba6d7935f64ffa1692aac23b927b3387775a2cebc24f9c448468f4921825f9855ae55a3960598800
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Computer Science and Communication (CSC)
Engineering and Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 5 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 14 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf