Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Mousiké och pre-opera :
Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.ORCID iD: 0000-0001-6349-3883
2017 (Swedish)Conference paper, Abstract (Refereed)
Abstract [sv]

Ordet musik härstammar från grekiskans mousiké, men ordets betydelse har förändrats en del. Ursprungsbetydelsen avsåg kombinationen av poesi, musik och någon form av rumslig tagerande: dans, pantomim eller skådespel. Under renässansen växte intresset för det antika musikdramat, där kombinationen av mousikékonstarter var tydlig, vilket ledde till ett flitigt experimenterande inom flera olika musikaliska genrer, däribland madrigalkomedier, intermedier och karnevalssånger. Denna företeelse har jag kommit att kalla pre-operaströmningar eftersom experimenterandet på olika sätt bidrog till operans upprinnelse. I mitt doktorandarbete har jag studerat dessa strömningar för att finna spår av hur mousiké gestaltades under den tidigmoderna epoken i Italien. Jag undersöker också hur dessa genrer idag framställs med eller utan den rumsliga aktionen – dansmusik med eller utan dans, eller musikdramatik med eller utan agerande – och hur det påverkar musiken och framförandet. Detta paper presenterar de sätt att använda mousiké som jag funnit i 1500-talets pre-operaströmningar, samt hur denna kunskap kan påverka framförandet av sådan repertoar. Studien grundar sig  irepetitioner och framträdanden under hösten 2015 och våren 2016 med ensemblen Serikon. Under våren 2017 kommer mina studier att fortsätta med ett sceniskt framförande av madrigalkomedin La Pazzia Senile (1598). Resultat hittills är:

• Utveckling av sätt att framföra musiken där det rumsliga agerandet inkluderas

.• En påbörjad tankemodell som kan fungera som ett utvecklande verktyg för min musikverksamhet och som jag kallar fyra dimensioner av musikaliskt framförande:

1. Framförande av musik.

2. Framförande av musik och text.

3. Framförande av musik och text med rumsligt agerande.

4. Tillägg av tidsvariabeln (historia/framtid).

Den fjärde dimensionen är ännu hypotetisk, men är en utgångspunkt för fortsatt experimenterande med pre-opera i nutida musik. En jämförelse kan här göras med Siratós Manifeste Dimensioniste (1936 där den fjärde dimensionen beskrivs som: The artistic conquest off our dimensional space, which to date has been completely art-free.

Place, publisher, year, edition, pages
2017. 38-39 p.
National Category
Music
Research subject
Musical Performance
Identifiers
URN: urn:nbn:se:ltu:diva-63734OAI: oai:DiVA.org:ltu-63734DiVA: diva2:1105780
Conference
Femtonde nationella musikforskningskonferensen Musikforskning idag!, Piteå, 12-14 juni 2017
Available from: 2017-06-05 Created: 2017-06-05 Last updated: 2017-06-08Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Abstractbok(759 kB)17 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 759 kBChecksum SHA-512
19091c488e497b1f68e6144410e3e5c686aaff780a13594ecd0d09a1187fd33dafeaf22ec0c574e95369468901cdf04be7234dad38cf5eb08a32ebd8dfc2cdbb
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Stighäll, Daniel
By organisation
Music and dance
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 17 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 75 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf