Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
”Området mår bra av att ses med egna glasögon”: En kvalitativ studie om professionellas erfarenheter om ungas dataspelsproblematik samt betydelsen av forskning och diagnostisering i arbetet.
Linnaeus University, Faculty of Social Sciences, Department of pedagogy.
Linnaeus University, Faculty of Social Sciences, Department of pedagogy.
2017 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
“The problem area benefits from being seen from an own perspective” : A qualitative study about professionals’ experiences regarding adolescents’ problematic gaming and the importance of scientific research and diagnostics. (English)
Abstract [sv]

Syftet med studien var att analysera professionellas erfarenheter av ungas dataspelsproblematik samt betydelsen av forskning och diagnostisering i deras arbete. Den vetenskapsteoretiska ansats som använts i studien är hermeneutiken. Studien bygger på fyra kvalitativa semistrukturerade intervjuer med professionella inom både privata och kommunala verksamheter. I studien används Svensson, Johansson och Laanements (2008) teori om kunskapsformer i socialt arbete. Resultatet har visat att intervjupersonerna beskriver att forskningen om dataspelsproblematik inte används i någon stor utsträckning i arbetet med ungdomar. Detta beror bland annat på att intervjupersonerna anser att forskningen är ointressant och dåligt grundad samt att vissa av intervjupersonerna vill se problematiken som ett familjeproblem, en del av en större problematik. Vad som framkommer i studien är att det finns fler nackdelar än fördelar med diagnostisering av dataspelsproblematik som till exempel stigmatisering. En gemensam nämnare hos respondenterna är att de inte vill klassificera dataspelsproblematik som ett beroende. Dataspelsproblematiken framställs som ett område i behov av en definition.

Place, publisher, year, edition, pages
2017. , 36 p.
National Category
Pedagogical Work
Identifiers
URN: urn:nbn:se:lnu:diva-62859OAI: oai:DiVA.org:lnu-62859DiVA: diva2:1093426
Educational program
Youth at Risk and Adult with Substance Abuse, 180 credits
Supervisors
Examiners
Projects
Dataspelsberoende, dataspelsproblematik, ungdomar, professionella, forskning, diagnostisering
Available from: 2017-06-15 Created: 2017-05-05 Last updated: 2017-06-15Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1022 kB)8 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1022 kBChecksum SHA-512
21f65dcec6383fbc2957db980de5f11a8116d18ac15cdcc3596e8c24b8146f8013eed764adb236123c46665b5e7911cec3b8f7b631c559d097f5a66d028ee90d
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Krook, Daniela
By organisation
Department of pedagogy
Pedagogical Work

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 8 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 11 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf