Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Virtuell verklighet för förmedling av ett företags produkter: En undersökning av kunders beslutsprocess i valet av köksmoduler gjord ur ett lärandeperspektiv
KTH, School of Education and Communication in Engineering Science (ECE).
2017 (Swedish)Independent thesis Advanced level (professional degree), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Virtual Reality for communicating a company’s products : A survey of customers’ decision-making in the process of choosing kitchen modules made from a learning perspective (English)
Abstract [sv]

Detta arbete ämnar undersöka kunders beslutsprocess när de i en virtuell verklighet

(ofta används förkortningen av det engelska begreppet virtual reality, VR)

tar del av ett företags produkter. Först de senaste åren har tekniken blivit så

pass bra att gemene man kan ta del av den. Virtuell verklighet är alltså förhållandevis

nytt inom sammanhang som riktar sig till den stora massan. Därför

är det av stort intresse att undersöka hur ett företag kan använda sig av en

sådan applikation för att förmedla sina produkter och hur applikationen då kan

utformas för att underlätta beslutsprocessen. I arbetet undersöktes vilka faktorer

som påverkade denna beslutsprocess genom att se på kundernas interaktion

med den virtuella miljön ur ett lärandeperspektiv. För att göra detta undersöktes

i arbetet ett fall där köksrenoveringsföretaget Modexa ville förmedla sina

produkter i en VR-applikation till sina kunder. Inom det övergripande arbetssättet

aktionsforskning användes i arbetet metoder som fokusgrupper, ljudinspelning

och semi-strukturerade intervjuer för att samla in datan som behövs.

En styrgrupp och en testgrupp bestående av anställda på Modexa användes i

datainsamlingen. Under tre iterationer samlades data in som kontinuerligt förändrade

prototypen av VR-applikationen som deltagarna fick uppleva. I stort

resulterade arbetet i att mer forskning behövs inom området. Den hårdvara som

valdes till denna undersökning innebar vissa begränsningar som möjligtvis hade

kunnat förhindrats med annan val av hårdvara. De kompromisser som begränsningen

av hårdvaran medförde diskuteras samt framtida tillämpningsområden

av forskningen som bedrivits.

Abstract [en]

This work aims to investigate customers’ decision-making in a virtual reality application

where customers can evaluate a company’s products. In recent years

VR-technology has come so far that ordinary people can experience it. Thus,

virtual reality is relatively new in a context targeting the masses. It is therefore

of great interest to investigate how a company can use such an application to

communicate their products and how the application can be designed to facilitate

the decision-making. This work examined the factors that influenced

costumers’ decision-making by looking at the customer’s interaction with the

virtual environment from a learning perspective. To do this, a case-study was

examined where the kitchen refurbishment company Modexa wanted to convey

their products in a VR-application to their customers. Within the overall approach

of action research, methods were used for data gathering such as focus

groups, audio recording and semi-structured interviews. A steering group and

a test group of Modexa-employees were used in the collection of data. In three

iterations data was collected to continuously change the VR-application prototype

that was tested on the participants. A result of this work was that more

studies are needed in this area. The hardware that was used resulted in some

limitations that could have been avoided by using another hardware. The compromises

that must be made cause of these limitations are discussed as well as

future applications based on this research.

Place, publisher, year, edition, pages
2017. , p. 60
Series
TRITA-ECE-EX ; 2017:02
Keywords [en]
Virtual reality (VR)
Keywords [sv]
Virtuell verklighet (VR)
National Category
Engineering and Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-205573OAI: oai:DiVA.org:kth-205573DiVA, id: diva2:1091573
External cooperation
Stockholms universitet
Subject / course
Technology and Learning
Educational program
Master of Science in Engineering - Engineering and of Education
Presentation
2017-01-20, 00:00 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Available from: 2017-04-27 Created: 2017-04-27 Last updated: 2017-04-27Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(580 kB)77 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 580 kBChecksum SHA-512
a79fa1c9b67046aa6fe61ddf75945572f596b1d23f6326ce6ad3316b066581f9c35a359b3b4882a674af5907b156d332f5df5263c73ff5d52bced9e2cb30ff28
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Education and Communication in Engineering Science (ECE)
Engineering and Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 77 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 944 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf