Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Den qvinnliga konstnären:: representationer i tidskriften Palettskrap 1877 –1904
Södertörn University, School of Culture and Education, History and Theory of Art.
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
The woman artist: : representations in the journal Palettskrap 1877 – 1904I (English)
Abstract [sv]

Jag har ägnat denna uppsats åt att undersöka Kungliga Konstakademiens elevtidning Palettskrap från och med att det grundades 1877 till och med 1904.Tidningen består av anteckningar, protokoll och en mängd med bilder såsom porträtt, illustrationer och skämtteckningar. Mitt syfte har varit att se hur konflikten kring kvinnorollen generellt och kvinnliga konstnärsrollen specifikt kommer till uttryck under det sena 1800-talet i en intern elevtidning som Palettskrap. Jag har huvudsakligen utfört bildanalyser men även lyft fram text ur Palettskrap som har varit relevant för mitt ämne. Jag har analyserat bildernas uttryck och bildbudskap utifrån Roland Barthes semiotiska metod. För en genusmedveten och kritisk blick på det konsthistoriska sammanhanget, har jag har tillämpat ett feministiskt perspektiv som varit verktyg för att dekonstruera den maskulina myten om modernismen och konstnären. Min undersökning visar att det finns två etablerade stereotyper/kategorier av den kvinnliga konstnären: den ”okvinnliga” konstnären och ”amatören”. Dessa två stereotyper återspeglar den borgerliga synen på kvinnlighet/femininitet som oförenlig med konstnärsrollen.

Abstract [en]

I have dedicated this essay in researching the journal Palettskrap founded by students at the Royal Swedish Academy of Arts in 1877. Palettskrap consists of notes, protocols and a variety of images such as portraits, illustrations and satirical cartoons. My purpose has specifically been to see how the conflict of the woman artist is articulated during the late 1800's in a student journal such as Palettskrap, and also more generally, how the woman's role in society is articulated. I have primarily analyzed images but I have also exposed text from Palettskrap which has been relevant to my subject matter. By using Roland Barthes' semiotics, I have analyzed the images' expression and message. For a gender-sensitive and critical eye on the art historical context, I have applied feminist theory which has been useful in deconstructing the masculine myth on modernism and ”the artist”. My research shows that there are two established stereotypes/categories of the woman artist: the ”unwomanly” artist and the ”amateur”. These two stereotypes reflect the bourgeois notions of womanhood/femininity as incompatible with the role of the artist.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 41 p.
Keyword [en]
student journal, Palettskrap, Royal Swedish Academy of Arts, late 1800's, amateur, unwomanly, womanhood, femininity, role of the artist, bourgeois, Sweden, feminist theory, myth, masculine, feminine, modernism
Keyword [sv]
palettskrap, palett-skrap, konstakademien, feministisk teori, borgerlighet, borgerlig, maskulin, myt, kungliga konstakademien, konstakademin, flanör, voyeur, sedlighet, konstnärsgeniet, bohemen, tradition, qvinna, kvinnliga avdelningen, manliga blicken, manligt nätverk, manliga nätverk, maskuliniserad, kvinnlig konstnär, kvinnlighet, ärad samtida, häxa, silhuett, ernst ljungh, konstnärsrollen, kvinnliga konstnärer, amatör, amatören, dilettant, dilettantism, okvinnliga, stereotyp, karikatyr, sekelskiftet, 1880-talet, nya kvinnan, tradition, modernitet, modernism, offentliga, privata, rum, sent 1800-tal
National Category
Humanities
Identifiers
URN: urn:nbn:se:sh:diva-32264OAI: oai:DiVA.org:sh-32264DiVA: diva2:1082645
Subject / course
Art History
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Examiners
Available from: 2017-03-17 Created: 2017-03-17 Last updated: 2017-03-17Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1564 kB)57 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1564 kBChecksum SHA-512
94e313108ed5fe65dac5305e6b404149a5f6bb752b8db8ca50d4986551b881aa0fcc0bf25b83f1c368338ce7a9bd25dc52e18fbe822c83bcc1c53718303d5d14
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
History and Theory of Art
Humanities

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 57 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 223 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf