Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Exploring the Aesthetics of Felt Time
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC), Media Technology and Interaction Design, MID. SICS, Swedish ICT. (Mobile Life VINN Excellence Centre)
2017 (English)Doctoral thesis, comprehensive summary (Other academic)
Abstract [en]

By building a felt time repertoire, designers can sensitively feed a sense of time into their design work. And this in turn can help them produce an interaction gestalt that is richer, more sensual. My research on this suggests that this is not entirely easy, however. One has to develop a ‘feel’ for time. My research exploration began when I worked on designing a biofeedback data system, Affective Health, struggling with the tension and division between clocktime and the users’ unceasingly changing, ‘felt’ experiences. By turning to artistic practice, of music and culinary arts, I hoped to find keys to this question. Through connecting interaction-design research to these practices, I could start unfolding possibilities of temporal aesthetics in interaction design. I point to a space where designers can expand their understanding of felt time and playfully explore the sense of time that interactive systems and physical materials can deliver. Through the aspects below I point to the importance of being sensitive to felt forms and expressions of time to approach the temporal gestalt in interaction.

 

• Through my research I have strived to move outside clocktime and re-imagine the sense of time that interactive systems deliver.

• One part of this space is felt rhythms and how they shape temporal experiences.

• In common to those rhythms are the rest and pause moments that form their vitality.

• One way of working with rhythm is to see how felt shapes and rhythms of time resonate through the temporal gestalt in interaction.

• Aesthetic sensitivity, felt timers, can help us to orient ourselves in time.

• By approaching time as plastic: time as a form and shape that we can hold on to, squeeze and weave together, we can start finding tools for remoulding the sense of time in systems, artefacts and services.

• Finally, I have worked with aesthetic transformations that can encourage people to start experiencing temporality from new perspectives and with a different approach.

Abstract [sv]

I den forskning som ligger till grund för den här avhandlingen har jag, genom en explorativ ansats, undersökt hur man kan förnya och berika sättet på vilket tid behandlas i interaktionsdesignforskning. Med hjälp av den här forskningen kan designers bygga upp en praktikbaserad repertoar, och med estetiskt finkänslighet formge tid och temporalitet i sitt arbete. 

Detta kan i sin tur hjälpa dem att producera rikare interaktions gestalter som gör det möjligt att uppleva flera tidsuttryck. Min forskning visar på att det dock inte är helt lätt utan kräver att man gradvis utvecklar en "känsla" för tid. Tid har en kraftfull påverkan på våra tankar, känslor och handlingar, men vi är oftast ganska omedvetna om effekten tid har på våra liv. Klockan är ett praktiskt verktyg för att hålla reda på tid en och gör det möjligt att schemalägga händelser och orientera sig i en ström av erfarenheter. Men tid som den representeras av klockan är bara en bråkdel av hur vi förnimmer tid i vårt vardagliga liv. Upplevelsen av tid handlar dock inte bara om längd eller intervall mellan valda ögonblick utan den har också andra dimensioner och skepnader såsom tex styrka eller fasthet. Alla dessa dimensioner gör att tiden existerar för oss.

Min utforskning började när jag arbetade med att utforma ett system för biofeedback, Affective Health, där hjärtfrekvens, affekt och rörelse skulle visualiseras på ett sätt som inspirerade till en dialog mellan användare och system. Visualiseringarna skulle representera hur användarnas egna kroppar reagerade och rörde sig i realtid men även ge möjlighet att blicka bakåt genom det förflutna. Som utgångspunkt började jag med att skapa illustrationer baserade på linjära, metriska tidsbegrepp, men jag hade svårigheter att porträttera människors egna skiftande upplevelser av tiden, det vill säga deras individuella upplevelser av rörelser och rytmer, genom de illustrationer jag tog fram. Klocktid stämde inte överens med användarnas egen, kroppsliga, upplevelse av tiden. 

Genom att vända mig till konstnärlig praktik, närmare bestämt musik och matlagningskonst hoppades jag på att hitta nya lösningar. Tillsammans med Sebastien Boudet, utforskade jag hur tid tar sig uttryck genom surdegsbakning och ett levande material, degen. Genom surdegsbakningen kunde jag se och interagera med tid på nya sätt, t.ex. genom att hålla, krama, sträcka och knåda den. Arbetet hjälpte mig att formulera tankar om och resonera kring en ny sorts tidsestetik som vi normalt inte tänker på i interaktionsdesign. En som förskroppsligar tiden och omvandlar den till ett material som vi kan bearbeta genom design. Jag var dock tvungen att arbeta vidare på hur känslan av tid i surdegsbakning skulle kunna överföras till interaktionsdesign. Detta gjorde jag genom en uppföljande workshop ’BodyTimeTech’ där jag tillsammans med de 15 deltagarna byggde och diskuterade förslag på hur en känsla av tid skulle kunna ta sig uttryck i en interaktiv artefakt. Som resultat av denna såg jag bland annat hur rytmer användes på flera olika sätt. För att utforska rytmer mer i detalj byggde jag Rhythm Poetry, en applikation som jag använde för att undersöka hur upplevelser av rytm kan bearbetas och omvandlas. 

Jag har en bakgrund som klassisk musiker och altviolinist. När jag reflekterade över min erfarenhet som musiker kunde jag se hur vi inom musik har en väl utformad praktikbaserad kunskap samt ett rikt språk för att gestalta tid genom musiken. Jag bestämde mig för att använda min egen erfarenhet som klassisk musiker för att grunda min förståelse och känsla av vad för slags tidsestetik jag var på väg mot och hade som mål att utveckla. Det var komplext och svårt att använda surdegsbakning och musik för att förstå känslan av tid i interaktionsdesign, men genom att knyta dessa tre praktiker kunde jag öppna upp en potential för tidsestetik i interaktionsdesign. Huvudbidraget av min forskning är en formulering av de mest framträdande aspekterna av upplevd tid som jag utvecklat genom fyra praktikbaserade undersökningar. Sammantaget utgör dessa grunden för en ny sorts tidsestetik som kan hjälpa designers att resonera kring den känsla av tid som interaktiva system och fysiska material kan leverera.

Aspekterna i korthet:

Ett övergripande tema i min forskning är förhållandet mellan klocktid och upplevd tid, där avhandlingens fokus ligger på aspekter av den upplevda tiden. Ett fokus i detta arbete har varit 

rytmer och hur de formar upplevelsen i olika processer som tex surdegsbakning och musik.  I vissa fall är rytmerna långsamma och sträcker sig över flera timmar, som i bakning, och i andra fall väldigt snabba som i vissa musikstycken. 

Gemensamt för rytmer är att de definieras av stunder av aktivitet och stunder av paus. Vilan och pausen skapar rytmens karaktär. Men vilan har också ett värde i sig som ger utrymme för att ta paus och återhämta sig, kliva av scenen. 

Ett sätt att hantera rytmer är att se hur de samspelar i olika temporala gestalter, tex hur de fogas samman till en process som tex bakning eller ett musikstycke, eller hur våra talade och gestikulerande rytmer samspelar när vi kommunicerar med varandra. 

Att mäta tid är ganska enkelt med en klocka, men om man vill veta mer exakt vad tiden är i en process så måste man ha ett mer raffinerat sätt att undersöka och mäta tiden. Estetisk finkänslighet kan hjälpa oss att orientera oss i tid. Tex i bakningen genom degens textur. Kladdigheten eller fastheten i degen berättar för oss att vi har arbetat oss fram till en viss tidpunkt i processen och vad som är kvar att göra. Genom att uppleva förändringarna genom flera sinnen kan vi orientera oss i tid med hjälp av estetisk finkänslighet. 

Detta leder till nästa aspekt av upplevd tid som jag vill framhäva och som handlar om tidens plasticitet. Genom att närma sig tiden som plastisk, dvs något som kan klämmas på, sträckas, knådas eller vävas samman, kan designers börja bearbeta den på flera olika sätt som ligger närmare vår rika upplevda känsla av tid.

Slutligen har jag i min utforskning genomgående arbetat med omvandlingar av tidsaspekter, för att skapa en uppfattning om tex en rytm på nya, ibland överraskande sätt. Transformationer filtrerar aktiviteter genom olika former och uttryck. De kan tex omvandla hjärtslag till färgförändringar. Att omvandla tid på detta sätt, kan ge en helt ny syn på den ursprungliga tidsformen. Det kan leda till att man börjar se saker (tex sitt hjärta) från nya perspektiv och med nya förhållningssätt. 

Jag pekar på och beskriver dessa aspekter för att förnya och berika samtalet och praktiken kring tidsestetik i interaktionsdesignforskning. Genom aspekterna vill jag betona vikten av att som designer uppöva finkänslighet för tidens förkroppsligade former och uttryck och att ha ett rikt formspråk för tid. Således kan detta arbete aldrig riktigt avslutas, eftersom det bara är ett steg på vägen mot en pågående utveckling av nya interaktionsdesignpraktiker.

Place, publisher, year, edition, pages
KTH Royal Institute of Technology, 2017. , p. 288
Series
TRITA-CSC-A, ISSN 1653-5723 ; 2017:06
Keyword [en]
time, temporality, felt, interaction, design, aesthetics
Keyword [sv]
tid, temporalitet, känsla, estetik, design, interaktion
National Category
Design
Research subject
Human-computer Interaction
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-198547ISBN: 978-91-7729-231-9 (print)OAI: oai:DiVA.org:kth-198547DiVA, id: diva2:1057437
Public defence
2017-01-27, Kollegiesalen, Brinellvägen 8, KTH Campus, Stockholm, 10:00 (English)
Opponent
Supervisors
Note

QC 20161220

Available from: 2016-12-20 Created: 2016-12-18 Last updated: 2017-01-24Bibliographically approved
List of papers
1. Mirroring Bodily Reactions Over Time
Open this publication in new window or tab >>Mirroring Bodily Reactions Over Time
2009 (English)In: Extended Abstracts on Human Factors in Computing System., ACM Digital Library, 2009, p. 4471-4476Conference paper, Published paper (Refereed)
Abstract [en]

The Affective Health system is a mobile lifestyle application that aims to empower people to reflect on their lives and lifestyles. The system logs a mixture of biosensor-data and other contextually oriented data and transforms these to a colorful, animated expression on their mobiles. It is intended to create a mirror and thereby empower users to see activity patterns and relate these to their experiences of stress. People’s different cultural backgrounds and their different physiological and psychological composition give them different perceptions and associations of time. We explore the time dimension of our system through working through a set of different designs that organize events as time going linearly forward, in a circular movement or relating to geographical places. Here we discuss the process of designing a mobile interface for presenting temporal data in a way that allows multiple and subjective interpretation. 

Place, publisher, year, edition, pages
ACM Digital Library, 2009
Keyword
interaktionsdesign, biosensorer, tid, temporalitet
National Category
Computer Sciences
Identifiers
urn:nbn:se:kth:diva-198542 (URN)10.1145/1520340.1520685 (DOI)978-1-60558-247-4 (ISBN)
Conference
CHI 09
Projects
Affective Health
Note

QC 20161219

Available from: 2016-12-18 Created: 2016-12-18 Last updated: 2018-01-13Bibliographically approved
2. Temporal Relations in Affective Health
Open this publication in new window or tab >>Temporal Relations in Affective Health
2010 (English)In: In Proceedings of the 6th Nordic Conference on Human-Computer Interaction:: Extending Boundaries / [ed] ACM, ACM Press, 2010, p. 833-838Conference paper, Published paper (Refereed)
Abstract [en]

In the Affective Health project we explore possibilities of how to, through biofeedback support users in making sense of the relationship between their stress and their behavior in everyday life. Affective Health is a tool for visualizing patterns and trends of bodily and contextual information. It is particularly important that the design reflects changes over time as this is how people start recognizing patterns in their own behavior and connect it to their bodily reactions. We spent substantial effort sketching and testing ways of portraying time that would move us away from more mathematically inspired representations such as for example graphs and calendars. Instead, we want users to see the signals our bodies emit as part of themselves, of their own ways of being in the world, alive, acting and reacting to their environment. We have explored many possible, alternative ways of visualizing biofeedback over time. For example as the relation between different places and with time as different layers of history in a concept inspired from ecology. The latest and most developed concept is a cyclic repetition of biodata mapped on a spiral shape.

Place, publisher, year, edition, pages
ACM Press, 2010
Keyword
Interaktionsdesign, temporalitet, kropp, biosensorer, visuellt, mobil
National Category
Design
Identifiers
urn:nbn:se:kth:diva-198543 (URN)10.1145/1868914.1869043 (DOI)978-1-60558-934-3 (ISBN)
Conference
NordiCHI 2010
Note

QC 20161219

Available from: 2016-12-18 Created: 2016-12-18 Last updated: 2016-12-19Bibliographically approved
3. Mind the body!: designing a mobile stress management application encouraging personal reflection
Open this publication in new window or tab >>Mind the body!: designing a mobile stress management application encouraging personal reflection
Show others...
2010 (English)In: Proceedings of the 8th ACM conference on designing interactive systems, 2010, p. 47-56Conference paper, Published paper (Refereed)
Abstract [en]

We have designed a stress management biofeedback mobile service for everyday use, aiding users to reflect on both positive and negative patterns in their behavior. To do so, we embarked on a complex multidisciplinary design journey, learning that: detrimental stress results from complex processes related to e.g. the subjective experience of being able to cope (or not) and can therefore not be measured and diagnosed solely as a bodily state. We learnt that it is difficult, sometimes impossible, to make a robust analysis of stress symptoms based on biosensors worn outside the laboratory environment they were designed for. We learnt that rather than trying to diagnose stress, it is better to mirror short-term stress reactions back to them, inviting their own interpretations and reflections. Finally, we identified several experiential qualities that such an interface should entail: ambiguity and openness to interpretation, interactive history of prior states, fluency and aliveness.

Keyword
16, 27, 28, acknowledged that long-term stress, and what to do, biosensors, can lead to chronic, difficult to know when, illnesses, interactional empowerment, it is, stress, such as cardiovascular problems, the limit is reached, wearability
National Category
Engineering and Technology
Identifiers
urn:nbn:se:kth:diva-158903 (URN)10.1145/1858171.1858182 (DOI)2-s2.0-78149355233 (Scopus ID)
Conference
8th ACM Conference on Designing Interactive Systems, DIS 2010; Aarhus; Denmark; 16 August 2010
Note

QC 20150114

Available from: 2015-01-13 Created: 2015-01-13 Last updated: 2016-12-18Bibliographically approved
4. Clapping Time, Reading Time, Time in Interaction
Open this publication in new window or tab >>Clapping Time, Reading Time, Time in Interaction
2017 (English)Manuscript (preprint) (Other academic)
Keyword
time, rhythm, body, design, interaction, tid, rytm, kropp, design, interaktion
National Category
Design
Identifiers
urn:nbn:se:kth:diva-198545 (URN)
Note

QC 20161219

Available from: 2016-12-18 Created: 2016-12-18 Last updated: 2017-01-16Bibliographically approved
5. Felt Time, From Sourdough Baking to Interaction Design
Open this publication in new window or tab >>Felt Time, From Sourdough Baking to Interaction Design
2017 (English)Manuscript (preprint) (Other academic)
Keyword
sourdough, baking, rhythm, time, temporality, body, design, aesthetics, surdeg, tid, rytm, plasticitet, kropp, design, estetik
National Category
Design
Identifiers
urn:nbn:se:kth:diva-198546 (URN)
Note

QC 20161219

Available from: 2016-12-18 Created: 2016-12-18 Last updated: 2017-01-09Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(19431 kB)506 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 19431 kBChecksum SHA-512
e52fc284b17f15216f8b479229e9750c8da024f1a25d337508b1c15f5e0afe570665f5170e5a554c031607847fcd2ee951b64557378974f44dd2c13e13fc8802
Type fulltextMimetype application/pdf
errata(53 kB)6 downloads
File information
File name ERRATA03.pdfFile size 53 kBChecksum SHA-512
8c1621acae112ad767d4122cd84acc4dc24c5efeab15fc8c8931e39cf91cde62d5b966ff01260eb99b1f615bf1e27fb5982c0e31245e70c53a9e86f28a5b00a3
Type errataMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Kosmack Vaara, Elsa
By organisation
Media Technology and Interaction Design, MID
Design

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 506 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

isbn
urn-nbn

Altmetric score

isbn
urn-nbn
Total: 2155 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf