Change search
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link
Den farliga kvinnan: En studie i Evas roll som syndamoder inom renässansens konst
Linköping University, Department of Culture and Communication, Arts and Humanities.
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
The Dangerous Woman : Eve as the Mother of Sin in Renaissance Art (English)
Abstract [sv]

Syftet med denna studie är att utforska den negativa syn på Eva som präglade renässansens religiösa konst. Allt som oftast verkar konstvetare vara överens om att Evas framställning inom renässanskonsten tycks vara tyngd av främst negativa värden och associationer. Det finns naturligtvis alster där Evas uppenbarelse har tolkats övervägande bära andra värden än de syndiga och farliga, men dessa förefaller till syntes vara i bister minoritet. De flesta renässansverk där Eva är avbildad skulle idag betraktas som misogyna, men misogyni verkar vara ett för trubbigt begrepp att använda i detta sammanhang, när hela dåtidens samhälle vilade på fundamentalt skilda värdegrunder från de som präglar dagens västvärld. Denna uppsats ämnar undersöka vad de negativa föreställningarna grundade sig i samt vad som var roten till Eva-motivets popularitet i det kristna Europa under 1400-och 1500-

talet. Vidare ämnas undersökas hur den negativa synen gentemot Eva kom till uttryck inom konsten. Det är inte främst konstnärens individuella uttryck som kommer att tolkas, utan genom att analysera betydande sociala, kulturella och stilmässiga förutsättningar under renässansen vars spår går att fina i de sex verk som är studiens underlag, är målet att i konstverken finna gemensamma mönster och ledtrådar som kan belysa hur man såg på Eva och därmed även i förlängningen på kvinnan.

Tre frågeställningar har formulerats med studiens syfte i beaktande:

  • Vad karaktäriserade synen på Eva innan och under renässansen, och hur växte detta synsätt fram? I vad grundar sig Eva-motivets popularitet under denna epok?
  • På vilka olika sätt gestaltas Eva i de valda verken? Finns det några återkommande symboler och allegorier verken emellan, och vad ämnar dessa belysa?
  • Vilka negativa värden associerades Eva med, och på vilka sätt framgår detta i de valda verken?
Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 47 p.
Keyword [sv]
Eva, renässansen, kristen konst, ikonologi, bildanalys
National Category
Art History
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-132901ISRN: LIU-IKK/KV-G-16/008-SEOAI: oai:DiVA.org:liu-132901DiVA: diva2:1051049
Subject / course
Art History and Virtual Communication
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-12-01 Created: 2016-11-30 Last updated: 2016-12-01Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(532 kB)2 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 532 kBChecksum SHA-512
ba30d3421aedf3308e196c4927326940c65795507d0a3a276901446a0a5b21ee7bc39c4867e0664f8173eb9105c421ac61c0ef5fb8a73d3a7cfbb799e23e4260
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Wedendal, Elsa
By organisation
Arts and Humanities
Art History

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 2 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 11 hits
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link