Change search
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link
En bro av lego: Att improvisera i renässansstil  utan behov av originalkällor
Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.ORCID iD: 0000-0001-6349-3883
Number of Authors: 1
2016 (Swedish)Conference paper, Abstract (Other academic) [Artistic work]
Abstract [sv]

Att improvisera i renässansstil utan behov av originalkällor

Denna recital lecture består huvudsakligen i en praktisk metod att öva improvisation i renässansstil, utan behov av skriftliga källor. Metoden utformades i början av 2000-talet av den franske musikern William Dongois och är baserad på de olika italienska improvisationsmanualer som finns bevarade från mitten av 1500-talet till början av 1600-talet. Före utvecklingen av musiktryckarkonsten spreds och upprätthölls improvisationstraditionen genom muntlig tradering, vanligtvis inom musikerfamiljerna. En viktig aspekt med denna nutida övningsmetod som ska presenteras är att den också traderas på ett gehörsbaserat vis, vilket skiljer den från många andra tillvägagångssätt kopplade till rekonstruktionen av historisk musik. Presentationen leder fram till ett exempel på ett helt improviserat stycke. Därtill ges exempel på stycken från 1500-talet där dåtidens musiker har skrivit ut en fullständig ornamenterad version, ett så kallat diminutionsstycke. Dessa bevarade ”originalimprovisationer” fungerar som klingande förebilder i vår nutida improvisationsutövning och ger vägledning om hur det gjordes förr, samt vilka tekniska färdigheter som förväntades av en instrumentalist på 1500- och 1600- talen. Ett utökat användningsområde för denna improvisationsteknik är inom nutida musik. Sedan 2010 har jag, genom min ensemble Serikon, regelbundet samarbetat med nutida kompositörer i olika sammanhang och i några fall har denna improvisationsteknik inkorporerats i de nya verken (ett par inspelade exempel på detta kommer att presenteras vid presentationen). I mitt pågående doktorandprojekt i musikalisk gestaltning är tillämpningen av denna improvisationspraxis i nyskriven musik ett viktigt inslag, där jag vill prova och utveckla metoden för att se hur den kan användas i större omfattning.

Place, publisher, year, edition, pages
2016.
National Category
Music
Research subject
Musical Performance
Identifiers
URN: urn:nbn:se:ltu:diva-60495OAI: oai:DiVA.org:ltu-60495DiVA: diva2:1050739
Conference
Musikforskning idag, Växjö 14-16 juni
Available from: 2016-11-30 Created: 2016-11-17 Last updated: 2016-11-30Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1287 kB)5 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1287 kBChecksum SHA-512
a7d40053ddeb0074856438541f83b5f745567b754e90adda3ac54ef34ebf94f457d809a23bb218e45e09549a0e9d9e4150924ce1de8fa49f2b53375d15190a71
Type fulltextMimetype application/pdf

Other links

https://lnu.se/contentassets/b8495609cf22438ebafdce2ae347333d/abstracts-2016.pdf

Search in DiVA

By author/editor
Stighäll, Daniel
By organisation
Music and dance
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 5 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 6 hits
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link