Change search
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link
Humanized technology - A study of how to implement human characteristics in eye tracking interactions with Tobii EyeX
KTH, School of Industrial Engineering and Management (ITM), Machine Design (Dept.).
KTH, School of Industrial Engineering and Management (ITM), Machine Design (Dept.).
2016 (English)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Mänsklig teknik - En studie om hur mänskliga egenskaper kan implementeras i eye-tracking interaktioner med Tobii EyeX (Swedish)
Abstract [sv]

Detta examensarbete gjordes i samarbete med det svenska eye tracking företaget Tobii AB, på avdelningen Tobii Tech. Syftet med arbetet var att utforska termen mänsklig teknologi och undersöka hur deras produkt EyeX i högre grad kan skapa naturligare och intuitivare interaktioner med datorn. För att åstadkomma detta har ett explorativt tillvägagångssätt, uppdelat i en teoretisk och praktisk del med sekundära, godtagbara källor och kvalitativ datainsamling.

Examensarbetet initierades med den teoretiska delen i syfte att erhålla generell kunskap om eye tracking och dess nuvarande tillämpningsområden. Idag används eye tracking främst i forskningssyften och som kommunikations- och interaktionsverktyg för funktionshindrande. Tvärtemot dess nuvarande användningsområden, är målet med EyeX är att nå ut till konsumentoch spelmarknaden och därmed har examensarbete begränsats till icke funktionshindrande. Den teoretiska delen fortsattes med: mänskliga faktorer och mänskligare människa-dator interaktioner. Detta utgjorde en bas för att skapa en förståelse för hur mänskliga relationer skapas och hur mänskliga emotionella faktorer skulle kunna kopplas till datorinteraktion.

Vidare i arbetet gjordes den praktiska delen: tre workshops, för att utreda relevansen av resultatet från litteraturstudien och en kvalitativ datainsamling i form av intervjuer och observationer av EyeX användare. Användarstudien visade att emotionella faktorer är viktiga vid design utav gränssnitt och därmed bör användas vid utveckling av människa–datorinteraktioner.

Slutligen, för att undersöka till vilken grad mänskliga aspekter skulle kunna användas, gjordes ytterligare en workshop, där fakta från litteraturstudien användes för att koppla till praktiska tillämpningar av eye tracking och datorinteraktioner. Slutsatserna av arbetet resulterade  iutvecklingen av två utvärderingsmetoder för att analysera mänsklig teknologi: en designguide uppbyggd på frågor för att utveckla mänskligare datorinteraktioner.

Abstract [en]

This thesis has been done in collaboration with the Swedish eye tracking company Tobii AB, at the department Tobii Tech. The purpose has been to investigate what humanized technology means and how Tobii’s product EyeX can enhance a more natural and humanized interaction with the computer. This work has been conducted throughout an explorative approach; using secondary sources from relevant literature and qualitative studies; divided in a theoretical and practical part.

Firstly, a theoretical part was conducted to gain general knowledge about the eye tracking and its different areas of implementation. Currently, eye tracking can be found in various fields of research and communication tools for people with neurological disabilities. Contrary to those application areas of eye tracking, EyeX is aimed for the consumer and gaming market and therefore the work is limited to able-bodied users. This was continued by research concerning: human interactions and humanization in human-computer interaction. The theoretical part of this project created a foundation for how relationships are created and how emotional aspects of human characteristics could possibly be related to computer interaction. It also described how a meaningful and lasting relationship could be created with computers and their various features by the means of habits. Furthermore, the work continued with the practical part: three workshops, performed to further understand the relevance of the results from the related work and qualitative data collection through interviews and observations with EyeX users. By the end of the user study it could be assumed that emotional aspects of human characteristics was essential for the development of interfaces and therefore should be implemented in human-computer interactions.

Finally, a supplementary workshop was conducted to clarify how emotional and abstract factors could easier be related to practical eye tracking and computer features. Also, two evaluation methods were created for evaluating humanization and emotional aspects in features/products.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 83 p.
Series
, MMK 2016:112 IDE 184
Keyword [en]
Eye tracking, humanized technology, UX design, stickiness, human interaction
Keyword [sv]
Eye tracking, mänsklig teknologi, UX-design, ‘stickiness’, mänsklig interaktion
National Category
Mechanical Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-196522OAI: oai:DiVA.org:kth-196522DiVA: diva2:1046768
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-11-15 Created: 2016-11-15 Last updated: 2016-11-15Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(2178 kB)31 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2178 kBChecksum SHA-512
45b82ee1877102bf313fb6d98811ce0a9be3a2a799af88a4002cb6de3a71fb9d5fee1d1df62563525e567d7e91c65d00cf2759bcc949f32505e8c80ea490e588
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Machine Design (Dept.)
Mechanical Engineering

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 31 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 7 hits
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link