Change search
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link
Show me the sign!: The role of audio-visual cues in user experience of mobile virtual reality narratives
Uppsala University, Disciplinary Domain of Humanities and Social Sciences, Faculty of Social Sciences, Department of Informatics and Media.
2016 (English)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [en]

This explorative study investigates the role of audio-visual cues in user experience of virtual reality narratives. Using qualitative research methods, this study analyzes users’ experiences from their point of view and finds out what design factors contribute to their positive or negative experiences. Based on a thematic analysis of collected data, this study argues that when users are experiencing an immersive virtual reality narrative their curiosity drive them to look for clues in that virtual environment. If the virtual world provides well-designed audio-visual cues to guide their attention throughout the narrative then users feel immersion and spatial presence. On the contrary, lack of cues in a virtual environment keeps users looking straight ahead throughout the narrative, which results in boredom. Finally, excessive use of audio-visual cues makes users to keep switching their attention in multiple directions in fear of missing out something important, eventually resulting in their frustration and stress. This study will be useful for HCI researchers and narrative designers who are focusing their work in consumer oriented virtual reality applications.

Abstract [sv]

Denna explorativa studie undersöker hur människor uppfattar upplevelser i mobila virtuella verkligheter och hur olika audiovisuella signaler i dessa miljöer påverkar upplevelserna. Med kvalitativa forskningsmetoder som omfattar observation, ”think aloud” samt semistrukturerade intervjuer, utforskar denna studie användarnas upplevelser från deras egen synpunkt och försöker att ta reda på vilka designfaktorer som bidrar till positiva eller negativa upplevelser. Med hjälp av tematisk analys av insamlad data hävdar denna studie att användare kommer in i ett fördjupat berättande utan att veta var man ska titta eller hur man ska gå vidare. Däremot så hjälper användarnas nyfikenhet dem att leta efter ledtrådar i miljön som gör att de kan komma vidare.

Om den virtuella världen förser användaren med väldesignade audiovisuella signaler för att styra deras uppmärksamhet i berättelsen så kommer användaren in i ett flöde som möjliggör för en positiv upplevelse. Bristen på signaler i den virtuella miljön gör att användaren mestadels endast tittar rakt fram, medans ett överdrivet utnyttjande av signaler gör att de tittar sig omkring mer slumpartat, i rädsla för att missa något viktigt. I båda fallen kommer deras upplevelse att vara negativ.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 67 p.
National Category
Human Aspects of ICT
Identifiers
URN: urn:nbn:se:uu:diva-306686OAI: oai:DiVA.org:uu-306686DiVA: diva2:1044065
Subject / course
Human-Computer Interaction
Educational program
Master Programme in Human-Computer Interaction
Presentation
2016-08-30, Ekonomikum, Uppsala, 13:15 (English)
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-11-07 Created: 2016-11-01 Last updated: 2016-11-07Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(8454 kB)15 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 8454 kBChecksum SHA-512
7acf6714b7b7f50201799479fa46d24c55ebdf218f8cd93f9f6c6a745de30fc85b00f8f9caf11310bc85c9a0a43ac3d3350bc5c5e56214d3bd9f68dd751fd278
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Sarker, Biswajit
By organisation
Department of Informatics and Media
Human Aspects of ICT

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 15 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 60 hits
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link