Change search
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link
Carries återkomst: Jämförande semiotisk analys av den kvinnliga huvudkaraktären i två versioner av skräckfilmen Carrie (1976 & 2013)
Stockholm University, Faculty of Humanities, Department of Media Studies, JMK.
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Denna studie har undersökt hur den kvinnliga huvudkaraktären Carrie White framställs i två versioner av skräckfilmen Carrie (1976 och 2013). Med bakgrund i att skräckgenren har kritiserats för sin framställning av kvinnliga karaktärer, har syftet varit att ur ett genusperspektiv jämföra hur Carrie skildras i den äldre respektive nyare filmversionen. Studien har genomförts med hjälp av semiotisk analys och den teoretiska ramen har utgjorts av olika varianter av feministisk psykoanalys. Analysen har framför allt fokuserat på tre aspekter av karaktärens framställning; Carries utseende, hennes relation till sin mamma och hur hon relaterar till sin övernaturliga förmåga. När det gäller karaktärens utseende har analysen visat att hennes kropp skildras som mer objektifierad och sexualiserad i den äldre versionen, vilket har kopplats till Mulveys teori kring den kontrollerande, manliga blicken. Vidare har analysen visat att Carrie framställs som mer aktiv och självsäker i den nya versionen, vilket yttrar sig dels i att hon är mer bestämd gentemot sin kontrollerande mamma och dels i att hon använder sin övernaturliga förmåga på ett kraftfullare sätt jämfört med den äldre versionen. Detta har relaterats till Smeliks teori kring att det i dagens visuella kultur är betydligt vanligare än tidigare att kvinnor får spela aktiva roller. Analysen har även visat att Carries styrka i båda filmerna är direkt kopplad till hennes kvinnlighet samtidigt som just denna kvinnliga kraft framställs som något hotfullt. Dessutom blir hon i båda versionerna vid flera tillfällen straffad och förnedrad på grund av sin kvinnlighet, vilket bland annat har kopplats till Mulveys teori kring hur kvinnan signalerar ett kastrationshot som därigenom kan avvärjas.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 30 p.
Keyword [sv]
Skräckfilm, nyinspelning, semiotik, psykoanalys, Carrie, populärkultur, Mulvey, Smelik, Clover, genus, feminism
National Category
Humanities
Identifiers
URN: urn:nbn:se:su:diva-134958OAI: oai:DiVA.org:su-134958DiVA: diva2:1040305
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-11-02 Created: 2016-10-27 Last updated: 2016-11-02Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Carries återkomst(270 kB)16 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 270 kBChecksum SHA-512
e079fe4c6cc93e140c0c913b61d041c8740320335fb2c311e4158ffc39fc7a760e08f4620988b32aa2018fa42d9ddc71352e3a42413044be577af547f20ac004
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
JMK
Humanities

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 16 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 158 hits
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link