Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Interactive software development by continuous user involvement
2007 (English)Independent thesis Advanced level (professional degree), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [en]

This master thesis describes the use of interaction design and continuous user-involvement throughout a software-development process. The purpose of the project was to develop a computer program that could satisfy the demands of the intended user group and function as their sole tool for the main task to be performed. The intended user group consisted of occupational therapists, physiotherapists and other professionals working with hand and arm related injuries. The program’s key function was to be a stand-alone tool for the creation of hand and arm rehabilitation programs for the patient. The project was initiated by Artronova (Uppsala) and Digitorum (Sundsvall), two Swedish companies within the field of hand rehabilitation. The need for a computer program was born because present means of creating rehabilitation programs were unsatisfying and obsolete. This thesis describes the whole design and development process – from initial sketches to fully operational Graphical User Interface (GUI). The initial activity was performing a user study where user data was gathered mainly from the two user representatives involved in the project and was analyzed to identify user needs and requirements. From these results, two distinctive design approaches were crafted: emulation of current workflow, and innovation of current workflow. The two design approaches were transformed into low-fidelity prototypes using Adobe Photoshop and different screen modes were printed unto paper pages. These paper models were used as an instrument for user testing, the two involved users would interact with the models walking through contextual scenarios consisting of tasks the program would need to support. The scenario walkthroughs were complimented by observations, questionnaires and semi-structured interviews. The results were analyzed and transformed into redesign and this iterative cycle of design-test-evaluate-redesign was performed several times before the design team agreed that the prototype was satisfying. The satisfying prototype was transformed into functioning GUI using Microsoft Visual Studio C++ and the user-testing continued throughout the programming phase as well. Initially performed by the involved users and towards the end by selected outside users. The results obtained in this thesis suggest that continuously involving primary user representatives in a software design process increases the chances of creating software that can satisfy user demands. ____________ Sammanfattning: Detta examensarbete beskriver tillämpningen av interaktionsdesign och kontinuerlig användarmedverkan som metod under programvarans hela utvecklingsprocess. Syftet med projektet var att utveckla ett datorprogram som kunde tillfredsställa den tilltänkta användargruppens krav och fungera som deras ensamstående verktyg för huvuduppgiften. Den tilltänkta användargruppen bestod av arbetsterapeuter, sjukgymnaster och andra yrkeskategorier som arbetar med rehabilitering av hand- och armskador. Programmets huvuduppgift var att fungera som ett ensamstående verktyg för skapandet av träningsprogram till patienter med hand- och armskador. Projektet startades av Artronova (Uppsala) och Digitorum (Sundsvall), två svenska företag inom området handrehabilitering. Behovet av ett datorprogram uppkom eftersom befintliga hjälpmedel för att skapa träningsprogram var otillräckliga eller föråldrade. Denna rapport beskriver hela design- och utvecklingsprocessen – från tidiga skisser till ett fullt funktionellt grafiskt användargränssnitt (GUI). Projektet inleddes med en användarstudie där information om användaren samlades in, huvudsakligen från de två användare som var knutna till projektet. Informationen analyserades för att identifiera användarnas behov och krav, och från användarstudiens resultat formades två distinkta designstrategier: efterliknande av befintligt arbetssätt, och innovation av befintligt arbetssätt. De två designstrategierna omvandlades till låg-realism prototyper i Adobe Photoshop och olika skärmvyer skrevs ut på pappersark. Dessa pappersmodeller användes som instrument för användartest: de två involverade användarna fick interagera med modellerna och gå igenom verklighetsbaserade scenarion som bestod av uppgifter det färdiga programmet skulle behöva stödja. Dessa scenariogenomföranden kompletterades av observationer, frågeformulär och semistrukturerade intervjuer. Resultaten analyserades och omvandlades till omdesign och detta iterativa arbetssätt med design-test-utvärdering-omdesign utfördes ett flertal gånger tills dess att design-teamet kunde enas om en godkänd prototyp. Denna prototyp förvandlades till ett fungerande GUI med hjälp av Microsoft Visual Studio C++ och användartesten fortsatte även under programmeringsfasen. Ursprungligen utfördes testen av de två involverade användarna men mot slutet testades GUI:t av utomstående användare. De resultat som uppnåtts i detta examensarbete antyder att kontinuerlig medverkan från programvarans potentiella primäranvändare under hela utvecklingsprocessen ökar chanserna för att skapa en programvara som kan tillgodose användarens behov.

Place, publisher, year, edition, pages
2007.
Keywords [en]
Technology, Interaction design, User-centered design
Keywords [sv]
Teknik
Identifiers
URN: urn:nbn:se:ltu:diva-50927ISRN: LTU-EX--07/105--SELocal ID: 823b4c7a-4c6b-4249-814f-9af92e6b87cbOAI: oai:DiVA.org:ltu-50927DiVA, id: diva2:1024290
Subject / course
Student thesis, at least 30 credits
Educational program
Media Engineering, master's level
Examiners
Note
Validerat; 20101217 (root)Available from: 2016-10-04 Created: 2016-10-04Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(4856 kB)21 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 4856 kBChecksum SHA-512
d2d5289365e786ea22d203bd539d4e95bb9ceeb9e9ccb1a7f8675da659c02331e1e689fd37aa466377d34e44391726e592bcb61a716cc57eac0f16973b639112
Type fulltextMimetype application/pdf

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 21 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 20 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf